Składnia i int.

Kropka (znak zakończenia)
Stawiamy ją:
1.Na końcu wypowiedzi, tj. zdania lub ich równoważniki, np.
Kubuś Puchatek lubi od czasu do czasu posłuchać jakiejś ciekawej historyjki. Najbardziej tej o pszczołach i miodzie.
2.Po liczebnikach porządkowych cyframi arabskimi, np.
O urodzinach Prosiaczka przeczytamy w 1. Tomie „Kubusia Puchatka”.
Tę lekturę przerabialiśmy w 2. półroczu.
3. Po inicjałach
4. Po datach pisanych w całości cyframi arabskimi, np. dnia 5.10.1999.

Dwukropek (znak wyjaśnienia, wyliczenia)
Stawiamy go:
1.Przed wyliczeniem, np.
Do najlepszych przyjaciół Kubusia należeli: Krzyś, Kłapouchy, Królik, Prosiaczek, Maleństwo.
2. Przed cytatami i mową niezależną, np.
Puchatek powiedział:  „Jedyny powód, żeby być pszczołą, to ten, żeby robić miód ”.

Znak Zapytania (znak pytania)
Stawiamy go:
1. Po pytaniach, np.
Czy lubicie miód?
2. W nawiasie oznacza wątpliwości, np.
Wydarzyło się to pewnego listopadowego (?) wieczoru.

Wykrzyknik (znak wskazania, podkreślenia)
Stawiamy go:
1.    Po zawołaniach, okrzykach, rozkazach, nawet silnie zabawionych uczuciowo prośbach i stwierdzeniach, np.  
Jurku! Przeczytaj koniecznie tę książkę! I nie poplam jej kartek!  Ach, jak tu pięknie!
2.     Po wypowiedziach wykrzyknikowych- oznajmujących, pytających, rozkazujących, np.
Jak miło spacerować z tobą po lesie!
Czy chcesz ze mną spacerować po lesie ?!
Pospaceruj ze mną po lesie!

Cudzysłów (znak cytowania)
Stosujemy go:
1.     Przy zapisie tytułów, np.
Książka pt. „Kubuś Puchatek” jest ulubioną lekturą dzieci i dorosłych.
2.    Przy wprowadzaniu cytatów, mowy niezależnej, np.
Królik powiedział z lekceważeniem: „Ja ich tutaj nie prosiłem.”
3.     Przy wprowadzaniu wyrazów w znaczeniu przenośnym lub ironicznym, np.  
Twoje  „wspaniałe pomysły” budzą postrach całej klasy.
4.      Na oznaczenie nazw modeli, typów, gatunków, rodzajów wyborów przemysłowych, np.
Kupił odtwarzacz kompaktowy marki „Sony”.
5.      Na oznaczenie przezwisk i mniej znanych pseudonimów, kryptonimów, np.
Nazwali go „Muskuł”, gdyż swój czas wolny spędził na siłowni.

Jowita   


Związki wyrazowe


Związek zgody

Najczęściej jest to podmiot z orzeczeniem lub rzeczownik z przymiotnikiem, czyli wyrazy, które muszą dopasować swoją  formę, np.:
Kasia (jaka?) mała - lp., r.ż, M. - zgadzają się formą pod względem liczby, przypadka i rodzaju
Kasia (co zrobiła?) poszła ( podmiot+orzeczenie) - zgadzają się co do liczby i rodzaju

Związek rządu

Jeden z wyrazów "narzuca" swoją formę drugiemu, np.:
sweter (kogo?)  ojca – wyraz nadrzędny sweter narzuca dopełniacz podrzędnemu wyrazowi ojca

Związek przynależności
Najczęściej tworzy go czasownik z przysłówkiem. Jeden z wyrazów jest nieodmienny, więc niejako przynależy do drugiego
wstał (kiedy?) rano - wyraz rano to przysłówek, czyli nieodmienna część mowy

Ania i Marta


Zdanie pojedyncze





Ania, Marta, Sara, Maks






Kiedy stawiamy oraz nie stawiamy przecinka w zdaniu pojedynczym i złożonym.
  
Zdanie pojedyncze
Stawiamy:
  • przed spójnikami : a, ale, lecz, jednak, jednakże, zaś, wszakże, mimo że, że, tymczasem, więc, kiedy,  jeżeli, jeśli itd.
  • przed powtarzającym się spójnikiem
  • gdy wymieniamy wyrazy po dwukropku
  • gdy rozdzielamy powtarzające się wyrazy 
  • gdy oddzielamy wykrzyknienia i bezpośrednie zwroty 
 
Nie stawiamy : 
  • przed spójnikami : i, oraz, czy, lub, albo, ani itd.
  • przed porównaniami, które są wprowadzane poprzez następujące wyrazy : jakby, niby, niczym, jak itp. Przykład : Nie ma to jak w domu. 
Ale ! Stawiamy przecinek po tych wyrazach w zdaniach złożonych porównawczych. 
 
Zdanie złożone
Współrzędnie 
 
Stawiamy: 
  •  przed spójnikami : więc, zatem, bo, toteż, dlatego, wobec tego, przeto, ale, lecz, jednak, zaś, wszakże, przeciwnie, natomiast, tymczasem itd.
 Nie stawiamy : 
  • przed spójnikami : i, oraz, tu, tudzież, a, też, także, jak, ani, ni, również , albo, bądź, czy

Podrzędnie

Stawiamy :
  • przed spójnikami : bo, aby, dlatego, gdyż, gdy, kiedy, który, mimo że, mimo iż, ponieważ skąd itd.
  • w zdaniach porównawczych po wyrazach : niczym, niby, jakby, jak
 Nie stawiamy :
  • w utartych zwrotach i frazeologizmach  
Sara  
 
 
 
 
 





4 komentarze:

Annie pisze...

Chciałam dodać coś o zdaniu złożonym, ale niestety mam na ten temat jeszcze za mało informacji...

Jowita pisze...

Wiadomości o związkach wyrazowych i zdaniu pojedynczym z pewnością się przyda. ;D Brawo dziewczyny! ;))

Danawera pisze...

Nie mogę dojrzeć pracy Kosina. Widział ktoś? :)

Danawera pisze...

Nikt nie zajmie się zdaniami złożonymi?